Ostrzegamy przed wzmożonym działaniem oszustów, którzy wykorzystując portale ogłoszeniowe (OLX, Facebook Marketplace, Allegro) oraz komunikatory (WhatsApp. Messenger), wyłudzają dane odnośnie kart płatniczych oraz dane do logowania do bankowości elektronicznej, co w konsekwencji prowadzi do utraty pieniędzy z rachunku bankowego.
Schematów działania oszustów jest wiele, najczęściej jednak:
- Klient wystawia przedmiot na OLX, Facebook Marketplace czy Allegro;
- Za pośrednictwem sms lub komunikatora (najczęściej WhatsApp) kontaktuje się rzekomy kupiec informując, że dokonał zakupu przedmiotu, a pieniądze można odebrać po wejściu w przesłany link;
- Po kliknięciu w link sprzedający zostaje przekierowany do formularza, na którym proszony jest o podanie danych karty płatniczej i stanu konta lub danych odnośnie logowania do bankowości elektronicznej;
- Następnie zostaje poproszony o wybranie banku i wpisanie kodu autoryzacyjnego, który w rzeczywistości jest kodem do autoryzacji przelewu lub kodem autoryzującym dodanie karty płatniczej do aplikacji mobilnej Google Pay lub Apple Pay;
- Sparowanie karty płatniczej do aplikacji mobilnej daje możliwość oszustowi wypłacenia gotówki w bankomacie.
Jak uniknąć oszustwa?
- Nigdy nie klikaj w link, przesłany przez kupującego;
- Nigdy nie podawaj numeru karty, kodu CVV2 i daty ważności na wyświetlonych formularzach - pełne dane karty służą do dokonania obciążenia Twojego rachunku, a nie przesłania środków na Twoją kartę,
- Nigdy nie podawaj loginu, hasła i kodu uwierzytelnienia do bankowości elektronicznej na wyświetlonych formularzach – do uzyskania zapłaty za towar wystarczy podanie kupującemu numeru rachunku bankowego;
- Prowadź rozmowy w ramach czatu dostępnego na platformie sprzedażowej (OLX, Facebook Marketplace, Allegro) - tutaj są one bezpieczne;
- Używaj przycisku "Kup z Przesyłką" tylko na stronie ogłoszenia;
- Czytaj sms-y z banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz;
- Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych kupującym lub sprzedającym.
Zachowaj szczególną ostrożność, gdy kupujący:
- Naciska na szybką, niezwłoczną przesyłkę;
- Przesyła potwierdzenie zapłaty i prosi o natychmiastową wysyłkę towaru;
- Kontaktuje się poza oficjalnymi stronami OLX, Facebook Marketplace, Allegro;
- Wysyła wiadomość napisaną tzw. łamaną polszczyzną;
- Wysyła link do odbioru płatności za przedmiot;
- Prosi o podanie danych z karty płatniczej lub danych do logowania do bankowości elektronicznej.
Bądź czujny! A jeśli podałeś dane z Twojej karty lub dane do logowania do bankowości elektronicznej skontaktuj się z Infolinią Banku, w celu jej zastrzeżenia lub zablokowania dostępu oraz zgłoś przestępstwo na Policję.